“Welcome to slavery.”

Santanico Pandemonium

From: From Dusk till Dawn – 1996

FIAT, whose name is an acronym meaning Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italian Automobile Factory of Turin), is one of the most important industries in Italy, an automotive industry born more than 100 years ago in Turin became today an international group owning plants in Italy and all around the world; since 2011 FIAT also hold a 61% stake in Chrysler. It’s not a mystery: the economic crisis, started in 2008, is affecting the automotive industry. A couple of years ago Sergio Marchionne  (FIAT’s CEO, since 2004, and  Chrysler’s Chairman and CEO) proposed a plan to invest 20 billion Euro in the Italian plants (considered those less profitable). Workers were induced to accept  a new contract (less rights vs more productivity) as a condition to this investment. Worker’s Union were divided and the agreement with Fiom (the largest Union representing metalworkers) was not reached. So far, only 800 millions have been invested. Last week, in an official statement, Fiat communicate that those investments won’t be made. Yesterday Mr Marchionne in an interview to the Italian newspaper “La Repubblica” said:

-it was clear that was impossible to invest, because of the crisis (how silly we are, we really believe in their intentions!);

-OK, Fiat is loosing market shares and is not producing new models, but anyone woud buy them, there’s a crisis (using public transport I feel guilty!);

-who’s now talking about Fiat knows nothing about cars, so they better shut up;

-Fiat won’t close any Italian plant and won’t fire any worker but that’s only possible because of profits made elsewhere, but…

-a labour market reform in Italy is now indispensable (how silly we are once again, we thought a labour market reform was already been done by Minister Fornero!);

-“Republic founded on labour” (Constitution of the Italian Republic, art. 1. He forgot to mention the word “democratic”. “Italy is a democratic Republic…”) means to be competitive creating jobs thanks to challenges and competions (What about fights to death to conquer a job on the production line?)

Fiat future is causing more than some headache round the Country so SuperMario will meet Mr Marchionne on saturday to discuss the situation. Well, last week our super hero prime Minister said that too many rights for workers can cause unemployment (!!!). I hope that during their meeting they won’t discuss in how many pieces to tear up the law that protect workers rights since 1970 and they won’t just decide the confetti’s size…

“Benvenuti nella schiavitù.”

Santanico Pandemonium

Da: Dal tramonto all’alba – 1996

FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino), una delle più importanti industrie italiane, da oltre 100 anni produce automobili e oggi è un gruppo internazionale con fabbriche disseminate in Italia e nel resto del mondo; dal 2011 controlla il 61% di Chrysler. C’è da anni una crisi economica mondiale che colpisce inevitabilmente anche il mercato dell’auto. Un paio d’anni fa Sergio Marchionne (AD  Fiat e Presidente ed AD di Chrysler), per il rilancio degli stabilimenti italiani (considerati i meno redditizi del gruppo) propose un investimento di 20 miliardi di Euro, condizionato però dall’accettazione da parte dei lavoratori di un nuovo contratto che in nome di una maggiore produttività riduceva di fatto i loro diritti. I sindacati si divisero e Fiom non firmò l’accordo. A oggi di quei 20 miliardi solo 800 milioni  sono stati realmente investiti. La scorsa settimana con un comunicato ufficiale, il gruppo Torinese ha reso noto che quegli investimenti non si faranno più. Ieri Marchionne ha spiegato in un’intervista al direttore del quotidiano “La Repubblica” che:

-da tempo era chiaro che mancavano le condizioni per l’investimento perché c’è la crisi (scemi noi che ci avevamo creduto!);

-Ok, il gruppo perde quote di mercato e non propone nuovi modelli, ma tanto poi non se li compra nessuno per la crisi (io che uso i mezzi pubblici, mi sono quasi sentita in colpa);

-chi parla contro Fiat non capisce niente di automobili e farebbe meglio a stare zitto;

-Fiat non chiuderà stabilimenti in Italia e non ha intenzione di licenziare e lo farà solo grazie ai profitti degli stabilimenti esteri, però….

-ci vuole una riforma del mercato del lavoro in Italia (ari-scemi noi che pensavamo che già si fosse fatta).

-“Repubblica fondata sul lavoro” (ha scordato “democratica”) vuol dire essere competitivi e creare lavoro attraverso sfide e competizioni. (Lotte all’ultimo sangue tra operai per conquistarsi un posto alla catena di montaggio?).

C’è preoccupazione nel paese per il futuro di Fiat e SuperMario incontrerà Marchionne sabato per discutere della situazione. Ora, visto che la scorsa settimana il nostro super eroe aveva detto  che talvolta troppi diritti per i lavoratori sono un freno per l’occupazione (!!!), non è che si vedono solo per decidere in quanti pezzetti fare lo statuto dei lavoratori e stabilire le esatte dimensioni dei coriandoli?

2 responses »

  1. rosyragpatch says:

    Our government also thinks that attacking workers’ rights is the way to get new jobs. I don’t know anything about Italy, but I don’t see it working here.

    • Ella V says:

      It’s epidemic…I guess who chooses these policies is not very interested in workers’ (or, in general, in poor’s) fate.

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